UOCMeet: Canvis en el mon del llibre dins l’era digital

La plataforma Llibres per Llegir va ser el convidat del UOCMeet del passat mes d’abril. Llibres per llegir neix de la mà de Ester F. Matalí i Rosa Mª Vilella, dues graduades de la UOC que al 2005 vàren crear el fòrum amb el mateix nom en el campus de la UOC i que a dia d’avui, amb més de 8.500 usuaris i seguidors, ha traspassat els espais de la universitat i ha esdevingut una de les plataformes pioneres en el sector de la literatura i la lectura.

Aprofitant l’avinentesa varem voler celebrar plegats el Sant Jordi 2012. Naturalment, l’eix vertebrador va ser el llibre, però vàrem intentar anar més enllà i conèixer la feina de cada baula de la cadena i relacionar-ho tot plegat amb el món 2.0 en què ens movem.

Llibres per llegir neix sota l’aixopluc de la Universitat Oberta de Catalunya, l’estiu del 2005. És, per tant, un dels primers llocs virtuals de casa nostra en què es comparteixen lectures i diverses activitats entorn del fet lector. La finalitat del lloc no era res més que oferir la possibilitat de comentar els llibres que els usuaris llegien, cercar informació sobre determinades lectures i, en definitiva, anar construint un raconet de persones amb una afició comuna.

Per això vàrem comptar amb:

Un escriptor: David Martí

Escriptor i col·laborador a RNE, RAC1 i Ràdio 4. Ha publicat amb Edicions 62 Les bruixes d’Arnes, La metgessa de Barcelona i amb books4pocket La (R)evolución interior).

Un traductor: Ferran Ràfols

Tradueix novel·les i escriu prosa. Entre els autors que ha traduït hi ha Raymond Carver, Evelyn Waugh, Siri Hustvedt, Toni Morrison, Robertson Davies, Thomas Pynchon, Richard Ford, Colm Tóibín, Amélie Nothomb…

Un editor: Miquel Adam

Editor a LaBreu Edicions editorial que publica tant poesia com narrativa i que està molt vinculada a les noves tecnologies, sobretot amb la col·lecció Banda Ampla que, com ells mateixos diuen, “dóna veu a la blogosfera amb la confiança que aquesta és el germen literari del segle XXI.”

Una bibliotecària: Rosana Andreu

Treballa en biblioteca pública des de fa 18 anys, i en fa 8 a la Biblioteca de Cambrils. Bàsicament, apart de l’atenció a taulells, la seva tasca està més enfocada a: visites escolars, sessions de conta-contes, conducció del club de lectura infantil, gestió de les xarxes socials, recomanacions literàries a través del Canal Youtube. Ha publicat diversos articles sobre el foment de la lectura.

Una ensenyant: Maria Nunes

Catedràtica de llengua i literatura catalanes a l’ensenyament secundari. Ha publicat diversos estudis sobre Narcís Oller i la novel•la del segle XIX i un estudi sobre l’obra en prosa de Josep M. de Sagarra, entre d’altres. Ha col•laborat en l’edició filològica dels volums de prosa de l’Obra completa de Josep M. de Sagarra. És lectora per plaer i professionalment, col•laboradora a la web de literatura i actualitat cultural Llegir en cas d’incendi. És membre de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana.

Una lectora 2.0: Mone Boguñá

Psicòloga i coach. Lectora eclèctica i enamoradissa. Els llibres li han servit i li serveixen per a ampliar les seves trobades amb la naturalesa humana. I a través de Llibres per Llegir conèixer altres persones, per compartir-los, construint d’aquesta manera una lectura més rica i amistats sorgides de llargues converses atemporals però molt properes al voltant de la literatura.

Un punt de trobada: Llibres per Llegir

En tant que punt de trobada de tots plegats: creadors, lectors… i en tant que dinamitzador del fet literari en la xarxa des de l’any 2005, llibres per llegir va explicar el seu projecte i la seva visió del llibre dins el 2.0