Crònica del UOCmeet sobre ecommerce amb Toni Mascaró i Ricard Castellet

Ahir més de 100 persones van assistir al UOCmeet monogràfic sobre ecommerce amb la presència de Ricard Castellet i Toni Mascaró. La sessió es va realitzar a la seu de la UOC a Barcelona i va generar un intens debat sobre la realitat, usos i tendències de futur del comerç electrònic. Va presentar l’acte Josep M. Valero, graduat per la UOC i un dels membres del comitè organitzador de la trobada mensual impulsada per pròpia la comunitat de graduats.

La primera dissertació la va realitzar Toni Mascaró, que va analitzar detalladament el marc en el qual es mou el comerç electrònic. Segons la seva opinió, estem davant una globalització que genera complexitat, per exemple, en forma d’usuaris hiperconnectats. Aquest fenòmen provoca que la web no hagi de considerar-se l’únic punt de conversió (“No es tracta solament de muntar una web”, va reiterar en diverses ocasions). Per a aquest expert, l’ecommerce és un tema que augmenta de forma espectacular: i és un repte que ja no només és un canal de distribució. “Es tracta d’una qüestió critica que inclou contacte amb client, dades, costos, logístiques i gestió de la qualitat”.

“Les coses estan canviant al món del màrqueting, la forma promocionar-se, relacionar-se i captar clients és molt més complexa i social que fa uns pocs anys”, va analitzar Toni Mascaró. En aquest sentit, va destacar la necessitat de plantejar  embuts de conversió globals de captar, enamorar, convertir i fidelizar. Sobre aquest tema, va analitzar les transformacions decisives en logística, mètodes de pagament, seguretat i accés multiplataforma, factors que condicionen que un projecte de comerç electrònic “no sigui una tasca senzilla”.

Per la seva banda, Ricard Castellet, va destacar la importància de l’ambició d’una petita empresa de Barcelona per ser avui -pocs anys després- una de les més reconegudes del món. Una de les claus d’aquest lideratge, segons Ricard Castellet, és la base de dades d’usuaris de Letsbonus, sobre la qual es treballa per generar conversions en forma de vendes (amb tècniques que inclouen sofisticats sistemes d’emailing i altres mecanismes d’accés).

Competint en un mercat creixentment dinàmic, Ricard Castellet va explicar com l’empresa ha centrat el focus en un públic molt definit: dones de 25 a 35 anys. “Aquesta segmentació ens ha permès capdavanteres amb una proposta d’experiències ajustades a les seves necessitats”. Paral·lelament, van incrementar la notorietat, preferència i confiança mitjançant un dels primers anuncis televisius realitzats per una empresa de comerç electrònic a Espanya. “La televisió et proporciona un abast impressionant, que després canalitzes a través d’Internet. Són mitjans que conviuen: el mix de televisió iiInternet és guanyador totalment, especialment fa dos anys. L’anunci ens permetia donar una imatge de marca potent, encara que al principi era un risc molt gran emprendre aquesta campanya”. Per a Ricard Castellet, “l’ambició és clau per estar on estem, una empresa que des de Barcelona ja proporciona feina a 500 persones”.

Part de l’anàlisi de les propostes de negoci de les plataformes de comerç electrònic es va centrar en la gestió de les bases de dades. Toni Mascaró va destacar que les visites són imprescindibles per facturar, doncs la conversió té un ràtio molt establert. Ricard Castellet va precisar que “el newsletter ens genera un molt alt nivell de compres” i, per això, part del negoci és gestionar dades segmentades i definits per necessitats: “les bases de dades són molt importants i es gestionen completament amb recusos interns: la seguretat és un tema crucial del negoci. La base de dades és intocable”.

En aquest punt, Toni Mascaró va reivindicar la filosofia CRM, que està “molt oblidada, principalment pels negocis físics. Hi ha molt recorregut”. En la mateixa línia, Ricard Castellet va afirmar que “la personalització de la web per interessos és una de les claus de l’èxit, perquè ens ajuda a convertir i internet és un gran prescriptor”. En conclusió, Toni Mascaró va defensar que ecommerce no és fer una web, “sinó fer un projecte”. Ricard Castellet, per exemple, va precisar que Letsbonus té un equip especialitzat que avalua la qualitat de les experiències, que ja no són només oci sinó que s’estenen cada vegada més a productes. A més, va reconèixer que si es vol oferir un bon servei “has de controlar l’entrega: el nostre lliurament és Letsbonus perquè una mala experiència em pot fer perdre un client”.

El debat va despertar nombroses intervencions per part del públic durant més de 45 minuts, i es van formular qüestions sobre els resultats de l’enquesta que va presentar Josep M. Valero, les bases de dades, la desaparició del comerç local i de la desintermediació dels entorns digitals.

Fins la propera convocatòria: Comunitats de marca, amb el cas Moritz.

[View the story "#UOCmeet ecommerce: eMascaró y Letsbonus" on Storify]