Crònica del UOCmeet sobre apps i serveis mòbils

Ahir més de 140 persones van asistir al UOCmeet monogràfic sobre apps i serveis mòbils amb la participació de Luis Zabala, Director i Cofundador a Knoid Technologies, i Ferran Güell, Innovation&Channel Marketing Director a Privalia. La sessió va tenir lloc a l’Espai Fòrum del FAD.

La primera intervenció la va fer Luis Zabala, parlant sobre les apps i web móbil. Per començar va determinar que és important definir l’enfoc, l’objectiu de l’app i si el projecte és a llarg o curt termini. “En aquest sentit, si l’objectiu que tenim és aconseguir un fort impacte a curt termini, és millor apostar per l’aplicació. A llarg termini, ens hem de centrar en l’engagement: és molt més elevat el d’una app que el d’una web mobile. Si el que es vol és comoditat, s’ha d’utilitzar multiplataforma”.

Va obrir la comparativa de la seva ponència amb les web mobile. Els seus punts positius són que la web móbil multiplaforma permet reduir costs perquè es més fàcil agilitzar el desenvolupament, en estar adaptades a qualsevol tipus de plataforma, a més tenen un gran impacte inmediat tot i tenir uns valors inferiors d’engagement. En la seva defensa de les apps, va indicar que una app pot ajudar a incrementar les vendes per la seva rapidesa i freqüència d’ús, però que és mes cara i que els consumidors encara tenen molts dubtes sobres les apps. En el camp del comerç, una aplicació ha d’estar viva, per tant és important el paper dels comerciants.

“El desenvolupament de la app no pot estar només centrat en l’aplicació, perquè algú li ha de donar vida, fer ofertes”. Destaca que el públic vol imatges i no text, i que el perfil d’IOS està més habituat a la compra i no li importa tant la publicitat. Les ventatges de les apps són la fidelització de clients habituals i les notificacions push, que manten informat l’usuari de les noves accions.

Zabala va concluir indicant que al final la decisió tecnològica depén de la competència, pressupostos, terminis, interlocutors  i claredat de la idea.

A continuació va intervenir Ferran Güell, explicant el cas pràctic de Privalia, l’outlet online líder del mercat.

Començà destacant l’increment que han tingut en l’últim semestre d’usuaris des de dispositius mòbils, que s’ha quintuplicat. De tot el tràfic móbil, el 75% procedeix dels Smartphones. Aquest ús elevat del multicanal multiplica per 2,5 vegades les conversions totals.

En la seva opinió, les claus de l’éxit de Privalia es basen en tres pilars bàsics: el model de negoci, la promoció i el disseny del canal. “El model de negoci es basa en una alta recurrència, generada per un contingut ultradinàmic i una comunicació push, que dóna una percepció d’urgència en tenir stock limitat, que fa que el client tingui la app entre les seves preferides.” El disseny del canal ha de tenir en compte les necessitats dels clients (la gent vol imatges) i les diferents plataformes IOS, Android o tablet.

Pel que fa a la promoció, indica que en tenen de dos tipus: interna i externa. La interna és oferir contingut exclusiu i push a la seva base de dades, mentre que l’externa es centra en ad networks i click to download. “Vam començar amb molta promoció interna per aconseguir que els usuaris comencin a descàrregar l’app. Aquest any hem començat a ser molt agressius en promoció externa, però ha tingut un éxit molt baix, amb una captació inferior al 5%. Utilitzem plataformes de descàrrega incentivada d’apps i tracking de captació. En xarxes socials fem menys accions”.

També va parlar de la comparació entre apps i mobile web, indicant que avui dia tot negoci ha de tenir mobile web, ja sigui push o pull. Recomana l’ús d’app si el negoci és d’elevat engagement, de manera que es pot generar contingut amb molta recurrència.“Al metro hi ha smartphones i readers, però no veiem tants tablets. Això vol dir que no estem en tablet”. Amb aquesta frase va introduir els beneficis de prioritzar el smartphone, perquè n’hi ha més i amb un ús més intens. Va concloure la seva intervenció indicant que cal entrar en el Mobile Commerce, aprendre i diferenciar-se.

A l’intens debat que es va obrir després es van tractar temes com les apps gratuites vs les de pagament i programació i disseny d’apps, especialment sobre el desenvolupament simultàni per a IOS i Android.