Crònica del UOCmeet sobre transmedia

Ahir més de 100 persones van asistir al UOCmeet monogràfic sobre transmedia amb la participació de Josep Monleón, head of content a Wuakitv, i Jaime Estevez, CEO&founder d’Agoranews. La sessió va tenir lloc a l’Espai Fòrum del FAD.

El primer a intervenir va ser Jaime Estevez, recomanant un blog sobre contingut transmedia i recolçant-se sobre el video de transmedia storytelling.

Segons Estevez, el transmedia presenta un repte per a totes les persones que estan acostumades a l’estructura clàssica que tota narració té un principi i un final. Una narració transmedia només és possible si parteix de la hipòtesis que tot està connectat i que qualsevol dispositiu és adequat per tal que els personatges aportin valor al conjunt. Va posar com exemple sèries de culte com Lost o Heroes, que han cambiat la forma d’apropar-se a l’audiència i explicar històries, doncs consideren que l’espectador forma part, és protagonista i no només consumidor.

Afirmà que transmedia no és l’aparició de diversos dispositius, sinó l’el·laboració de diferents missatges mitjançant els diferents dispositius que complementen la història, però sense duplicar-se. El model d’Agoranews es centra en una narració lliure descentralitzada, on cada técnic narra allò que veu a les diferents plataformes, produint així una experiència tan enriquidora com poden ser els extres d’un DVD, ja el producte que rep l’audiència és diferent de l’inicial que han vist.

Acabà la seva intervenció dient que és important implicar a l’audiència en el missatge gràcies a la narració, posant per exemple la retransmissió en directe dels fets del 15-M a Madrid i aconseguir així un creixement exponencial gràcies a la recomanació.

A continuació va prendre la paraula Josep Monleón, explicant que el naixement de Wuakitv va néixer de la gran preocupació per la distribució audiovisual. El seu repte de ser el videoclub de tota la vida però dins el televisió passa per una estratègia multiplataforma (presència a smart tv, consoles, tablets…) i per un desenvolupament constant del software. L’objectiu és tenir tot el contingut possible, des de les principals productores de Hollywood fins al productor independent.

Actualment, el cicle de distribució d’un producte audiovisual passa per la seva estrena en cinema, llançament en DVD-Blue Ray, estrena a les televisions de pagament i finalment estrena a les televisions generalistes. Apunta que en un futur no gaire llunyà, l’individu serà el director, productor i distribuidor del seu propi contingut audiovisual.

Va finalitzar amb els cinc conceptes clau que ell considera per tal que un producte audiovisual tingui éxit: qualitat del contingut, accesibilitat (facilitat de compra), estrena mundial simultània, preu just i que funcioni a qualsevol dispositiu.

A l’intens debat que es va obrir a continuació es van tractar temes com la censura de continguts, les reticencies de les productores per entendre els nous canvis en la demanda de continguts, les restriccions locals i com la demanda de contingut fa que es puguin ampliar barreres. Jaime Estevez recordà que el fet de que sigui el client qui escull en quin entorn es sent més cómode fa que augmenti l’engagement a les xarxes socials.

Les conclusions del debat van ser que cal conéixer molt be el mercat locat abans de desembarcar-hi, que el paper del periodista tradicional de redacció ha de canviar el seu enfocament per tal de produir allò que demanda l’audiència i que l’aplicació de transmedia al sistema educatiu fomenta la creativitat i la relació amb els companys, per sobre de métodes tradicionals d’estudi.

[View the story "UOCmeet Transmedia" on Storify]