Crònica del UOCmeet sobre SmartCities

Ahir més de 160 persones van assistir a la Sala d’Actes del Cibernàrium, a l’edifici Mediatic, al UOCmeet sobre Smartcities, que va comptar amb les ponències de Pilar Conesa, directora d’Anteverti i del saló Smart Cities World Congress, i Júlia López Ventura, coordinadora d’Estratègia Smart City a l’Ajuntament de Barcelona.

Va obrir la sessió Pilar Conesa, explicant que sota el concepte de Smartcities s’agrupen les iniciatives de desenvolupament sostenible de les ciutats, perquè actualment la població es concentra a les ciutats, hi ha alts consums d’energia i impacte ambiental.
UOCmeet SmartCities
També va definir el benestar com el principal objectiu de les Smartcities i que per arribar-hi cal tecnologia, innovació, col·laboració i una societat activa, que s’involucri en els projectes. Profunditzant en aquests punts, va especificar que la tecnologia és una eina però que cal aportar-hi intel·ligència i innovació i que la col·laboració és connectar sector públic i privat amb emprenedors i societat.

Dins el concepte de sostenibilitat, Pilar Conesa va parlar de la sensorització dels espais per fer un ús més eficient. També va nombrar el concepte Smartgrid, que consisteix en la producció d’energia renovable als edificis i distribuir el sobrant a la xarxa comuna.
Conesa finalitzà el seu torn preguntant si les Smartcities són un luxe o una necessitat i va fixar els punts clau que engloba el concepte: la contractació de serveis, la visió integral, la involucració de tots els sectors, la identificació de les prioritats diferents a cada ciutat i finalment la oportunitat de negoci que suposen.

Júlia López va prendre el relleu, dient que cal explicar què és una Smart City a la ciutadania per a que s’impliqui i poder fer un canvi de rol i paradigma. En aquest sentit, va remarcar la importància de convidar al ciutadà a actuar ell mateix davant els problemes urbanístics. La ponent va descriure diferents factors que han sigut crucials en el sorgiment de les SmartCity com són la crisis econòmica, el desplaçament demogràfic i les noves tecnologies, que han d’estar basades en sistemes oberts fets per i per als ciutadans.
Com a coordinadora d’Estratègia Smart City a l’Ajuntament de Barcelona, López va compartir la seva experiència treballant el concepte d’SmartCity a la ciutat per millorar la qualitat de vida i generar negoci. El seu lema és “arribar a crear una ciutat autosuficient, de barris productius on el ciutadà s’hi senti a gust, dins una metròpoli hiperconnectada, d’alta velocitat i de zero emissions.”
UOCmeet SmartCities
Va remarcar la importància de la marca Barcelona com a referent europeu en temes de SmartCities i mobilitat, i la presència internacional de la ciutat als principals esdeveniments de renom. També va parlar d’alguns dels projectes que s’estan duent a terme actualment a la ciutat com són els punts de recàrrega elèctrica per potenciar l’ús del cotxe elèctric, la nova xarxa ortogonal d’autobusos, que permet optimitzar i estalviar entre un 5% i un 10%, o la inclusió de la tecnologia en la remodelació dels carrers i  va convidar a apostar pel City Protocol, que significa que les empreses, ciutats, universitats i altres organitzacions treballin juntes. D’aquesta manera s’estableix una connexió entre els ajuntaments, les empreses i els ciutadans.

Per acabar Júlia López va resumir els conceptes que defineixen Smart City per a ella: les infraestructures, la sostenibilitat, l’habitatge, els plans urbanístics i les telecomunicacions.

Acabades les dues intervencions de les ponents, es va obrir un debat amb les preguntes d’un públic molt interessat en el tema. El primer tema tractat va ser la relació entre l’internet de les coses i les persones i com són les noves ciutats des de l’arribada de les noves tecnologies. Pilar Conesa posà com exemple el desplegament de la fibra òptica, doncs és necessari que des de les cases hi hagi connexió d’alta velocitat. Com a exemples de concepció dels espais, es parlà d’un disseny circular pensat en barris autosuficients, de sensors d’escombraries i de la importància en la ordenació del desplegament de gadgets.

El debat es va tancar amb la reflexió que en el disseny de la ciutat del futur cal ser interdiciplinaris i trobar la combinació perfecte entre arquitectes i tecnòlegs.

1. Comença la seva intervenció @PilarConesa, directora d’@Anteverti i del @smartcityexpo #UOCmeet
  2. Barcelona és un referente de #SmartCities a nivel internacional #UOCmeet
  3. La població es concentra a les ciutats, hi ha alts consums d’energia i impacte ambiental. Per això parlem d’#SmartCities #UOCmeet
  4. Les ciutats són un rol politic. El segle XXI serà el segle de les ciutats. #SmartCities #UOCmeet