Crònica del UOCmeet Reputació Online i Privacitat Corporativa

El passat dijous 20 de juny vam gaudir d’una nova edició de UOCmeet a l’auditori de Mobile World Centre que va tractar sobre Reputació Online i Privacitat Corporativa amb la consultora en comunicació i col·laboradora acadèmica de la UOC Cristina Aced (@blogocorp) i Francesc Grau (@FGrau) consultor en comunicació digital i professor de la UOC Business School.

Va començar la primera de les intervencions Cristina Aced introduïnt el terme proactivitat com a resposta als discursos negatius  sobre els perills del que la xarxa sap de nosaltres com a empresa o com a persones a títol individual. Segons Aced la reputació és la suma del que diem i fem més el que els altres diuen de nosaltres i, tenint en compte que qualsevol cosa que pengem a la xarxa formarà part de l’empremta digital que ens acompanyarà tota la vida, hem de procurar només tenir-hi presència amb continguts que afavoreixin o potenciïn la nostre reputació.

A continuació, la ponent va presentar un pla estratègic per gestionar la reputació digital basat en escoltar el que diuen de nosaltres, definir la nostre identitat, objectius, públics, plataformes i pla d’acció per saber com hem de conversar i finalment, definir indicadors quantitatius i qualitatius per poder mesurar si hem aconseguit els nostres objectius.

Per finalitzar, Cristina Aced ens va aconsellar definir la nostre identitat digital, gestionar proactivament la nostre presència, aprofitar Internet com a a aparador professional i sobretot donar-nos a conèixer.

Va prendre el relleu Francesc Grau iniciant el seu discurs explicant que malgrat que el paradigma de la privacitat contempli que tota la informació que podem gestionar està a l’àmbit personal o professional, en una dimensió pública o privada, a Internet, tot allò que s’hi publica és públic i per tant, cap àmbit pot ser privat. Amb aquesta premissa, Grau va afirmar que les grans marques no aprofiten aquesta manca de privacitat per extreure informació de les nostres dades personals sinó que ara l’interès recau en els nostres gustos, comportaments i relacions amb altres individus i empreses.

Grau també va parlar del fenomen digital de desubicació basat en que sempre que ens connectem a la xarxa estem sols i això ens fa perdre la dimensió de la gent a qui pugui arribar el que publiquem i, per tant,  les empreses haurien de formar als seus treballadors en cultura digital si no volen que tinguin comportaments a la xarxa que puguin ser perjudicials per l’empresa.

Per posar fi al seu discurs, el ponent va convidar a totes les empreses a treure profit de les enormes avantatges competitives dels entorns digitals corporatius per superar la situació actual.

Tot seguit va arribar el torn del públic que va ajudar a arribar a conclusions com que no ens hem de guiar per les eines que mesuren la reputació a la xarxa ja que tenen molt més en compte indicadors de quantitat i no tant de qualitat, que malgrat la manca de privacitat existent a Internet, encara podem controlar un 80% del que hi ha a la xarxa sobre nosaltres, que una crisi pot ser una oportunitat de reforçar la nostre reputació i que utilitzar el sentit comú sempre serà la millor manera de gestionar la nostre reputació.

[View the story "Todo lo digital es público (debatiendo en #UOCMeet)" on Storify]