Crònica de la taula rodona Turisme i TIC: noves formes de fer turisme

2014-10-07 18.57.55La sessió sobre Turisme i TIC: noves formes de fer turisme començava amb una sala força plena; ens visitaven els alumnes del grau de Turisme de l’ETP Xavier de Barcelona així com alguns Alumni i implicats en el sector turístic.

Oriol Miralbell començava afirmant que efectivament hi ha un canvi en el món del turisme fruit o conseqüència del turisme de masses que va generalitzar-se a partir dels anys 60, quan va esdevenir el que avui és: un gran producte de consum. El turista actual, ens deia, busca experiències noves i autenticitat però en moltes ocasions, a causa d’aquesta massificació turística, el que rep és un miratge, una posada en escena.

Miralbell va introduir un parell de conceptes interessants, la reflexivitat turística i les destinacions intel·ligents. Sobre la primera ens deia:

“En base a les nostres percepcions, prenem decisions que influeixen en els llocs i els esdeveniments que, a la vegada, retro-alimenten les nostres percepcions. Tot creant un cercle viciós”.

Pel que fa les destinacions intel·ligents (destinació smart) va quedar clara la importància de les xarxes socials, la immediatesa de la comunicació i el fet que és la destinació turística (compresa per inversors, comunitat local, generadors de llocs de treball…)  la que ofereix el que té al client potencial. Per això una destinació intel·ligent ha d’oferir wifi, Apps, sistema d’informació transparent, formació i informació geolocalitzada.

Encara sobre la comunicació a internet, Miralbell va explicar que la comunicació turística es fa mitjançant històries, mitjançant la “narrativa de persones” que és un enganxador de persones (youtube, Tripadvisor, twitter…). Les destinacions han après a acostar les històries pròpies als clients. Una prova fefaent d’aquest fet és que els hotels que disposen de vídeos promocionals a youtube obtenen més reserves que els que no en fan ús. Els jocs a les xarxes (concursos a Facebook, etc) també han demostrat que la comunicació turística a la xarxa és efectiva.

Oriol Miralbell va donar alguns exemples sobre la multitud d’eïnes turístiques útils, tot i que es va qüestionar la “legalitat” d’algunes d’elles en el sentit que són iniciatives no controlables: AIRbnb o  EatWith en són dos casos paradigmàtics.

La conclusió ens va conduir a l’afirmació de la importància de la visibilitat a Internet i al plantejament dels límits del turisme: necessitem un turisme responsable que respecti l’espai del ciutadà. En aquest sentit, des del públic, cap al final de la sessió sorgiria el concepte de viatger contraposat al de turista.

2014-10-07 19.39.41La taula va continuar amb l’exposició de Jordi Garreta, Cap del servei de Turisme a l’Ajuntament de Terrassa, que va mostrar tot el que la ciutat ofereix als seus visitants. La ciutat, ens va dir, no viu del turisme –òbviament-però estratègicament es considera una activitat important. Per aquest motiu darrerament s’han esmerçat molts esforços per aconseguir un web que expliqui què poden trobar-hi els visitants. Aquest web té una versió mòbil adaptada i podem trobar-la a www.visitaterrasa.cat).

Què més ofereix l’Ajuntament al visitant? Un perfil de Facebook, un de twitter i la presència a xarxes com Tripadvisor. El flux de les visites, ens explicava Garreta, acostuma a ser de les xarxes socials cap al web, per això tenen molta cura en mantenir actualitzats els perfils socials, tot i que va reconèixer que el prescriptor particular té, en aquest sentit, més força que la informació que es genera institucionalment.

Per acabar la jornada Nil Camprubí  va presentar el projecte Fentpaís.cat i començava la seva intervenció plantejant-nos una pregunta: on van a parar els nostres diners quan fem turisme?

En aquesta línia és on vol singularitzar-se la cooperativa ja que la seva intenció és aconseguir un impacte positiu de la nostra activitat viatgera així com afavorir el comerç local apostant per iniciatives com slowfood Km 0. En aquest sentit, Fentpaís.cat vol aconseguir ser un segell de confiança a l’estil de Routard i per això són molt rigorosos a l’hora d’exigir els requisits mínims que demanen als seus establiments associats.

Els viatgers ens podem fer socis de la cooperativa i gaudir de descomptes en els allotjaments associats o bé adquirir les seves conegudes smartbox, l’èxit de les quals és, segurament, el valor afegit que representa el model de turisme pel que aposten, això és el turisme responsable o de proximitat. Camprubí ens va parlar de les cinc fases del fet turístic i va assenyalar que ells pretenen ser-hi a totes però sobretot a la fase de la inspiració.2014-10-07 20.23.55

Finalment, va assenyalar la importància de les enquestes de satisfacció per valorar l’experiència del client i també per conèixer-lo millor i poder oferir-li un producte a “la mida”, com fan els grans operadors. Per això, va intervenir Oriol Miralbell, la informació en el sector turístic és cabdal i, també per això, cada vegada més la tecnologia ha d’integrar l’opinió del ciutadà.

Vam tancar el debat reflexionant sobre la dificultat de canviar el model de turisme actual que està fonamentalment basat en la quantitat, no en la qualitat. Alguna idea?

Material complementari:

Us deixem l’enllaç a les conclusions a què van arribar ahir en la sessió que es va celebrar a Madrid sobre Turismo: innovación, sostenibilidad y RSE que ha compartit Aurora Ramos al Linkedin d’Alumni.