Emprenedoria i networking empresarial, la crònica

Obria la sessió sobre emprenedoria i networking en Ramon Ruiz (alumni UOC i un dels coorganitzadors del UOCTalkTerrassa) posant-nos en situació i mostrant-nos les xifres sobre l’atur al nostre país i en concret al Vallès Occidental. També va explicar què ofereix l’Àrea de Promoció Econòmica de Viladecavalls de la qual és el responsable.

Algunes estadístiques especialment interessants pel tema de la sessió giraven entorn de la xifra d’aturats –que  des de 2013 és decreixent, entorn de l’edat i el sexe de la població no activa, de la taxa d’atur per poblacions, així com del tant per cent d’autònoms respecte els treballadors assalariats.

taxes atur

Fes clic per veure la imatge més gran

Després de la intervenció de Ruiz, va ser el torn de Joan Torrent que començava amb aquesta prèvia:

“Sempre ens han dit que Catalunya és un país de PIMES. Això és mentida: Catalunya és un país de microempreses, és a dir, empreses de 10 treballador o menys”

Aprofitant que part del públic era molt jove, Torrent va dibuixar el panorama amb què s’enfronta aquesta generació que tot just arriba al món laboral, posant sobre la taula les dificultats amb què es trobaran. Va explicar-los que l’emprenedoria no és “màgica” i que de cada 100 idees emprenedores dutes a terme, als cinc anys en queda una. I és que, deia, ser emprenedor no és només una alternativa a l’atur, que podria ser-ho, sinó més aviat una actitud vital.

En aquest sentit va destacar també que no podem oblidar el potencial de la innovació que, a nivell d’empresa, pot suposar un canvi radical en la manera de fer i de plantejar el negoci. Per això, seguia, el que convé als empresaris en aquesta era de la globalització en què sempre hi haurà una empresa disposada a fer el mateix que tu però més barat, és aportar valor, és a dir, distingir el producte o el servei d’alguna manera.

Seguint en aquesta línia, va fer èmfasi en el concepte de “filtre del coneixement” que suposa que l’emprenedor detecti i “agafi” el coneixement i el porti al mercat. Aquest no ha de ser necessàriament un saber acadèmic, sinó un coneixement en sentit ampli.

Per a fer tot això és cabdal, deia Torrent, el treball en equip i el distingia del treball en grup en què un mana i els altres obeeixen. Cada vegada més és més difícil trobar un emprenedor que englobi tot el que necessitaria per tenir èxit en el seu propòsit: màrqueting, 2.0, gestió de projectes, comercialització, etc. A l’”empresa xarxa”, en contraposició a l’empresa industrial, l’emprenedor haurà de col·laborar amb d’altres, les organitzacions hauran de deixar de ser jeràrquiques, els treballadors hauran de cobrar per feina feta no per hora treballada com s’està fent actualment.

Aquest és el panorama amb què es trobaran els joves de qui, va insistir, hem d’aprendre molt. Segons Torrent, ens trobem en una situació única en què preguntant i observant els comportament dels joves, podrem intuir cap a on hem d’anar. Deia: “observeu-los. Van al banc? Fan cua per comprar? On compren?…”.

Per acabar, Joan Torrent va destacar què ha de fer una empresa xarxa per tirar endavant:

• Ús de la tecnologia a tota l’empresa
  • Formació. Deixar de formar només als qui ja estan formats
  • Col·laboració de gènere
  • No comptar amb ajuts institucionals
  • Acostar-nos a la universitat

I tot sempre sota el prisma de la col·laboració (co- a la imatge) i sempre pensant que hem d’estar preparats per treballs que ara encara no existeixen.

emprenedor diamant

Fes clic per veure la imatge més gran

La tercera ponent, Rosaura Alastruey va oferir-nos una dinàmica de grup divertida i enriquidora. Va fer moure de seient els assistents, va respondre preguntes que alguns havien dipositat en una urna, va explorar múltiples casuístiques per arribar a les conclusions que l’interessaven i que podríem resumir dient que és fàcil fer networking, si saps com. Però a banda de fàcil és imprescindible, seguia Alastruey. I és que el networking és la benzina i l’emprenedor el cotxe perquè l’un sense l’altre no funciona.

Per acabar, fent servir una metàfora domèstica, va destacar quins són els punts forts que hem de tenir en compte quan volem establir contactes per fer negocis:

• informació
  • comunicació
  • temps
  • objectius
  • recursos econòmics

I, és clar, la seducció!

Us deixem un vídeo molt interessant que va recomanar Rosaura Alastruey. No us el perdeu!

La sessió sobre networking i emprenedoria del UOCTalk Terrassa es va desplaçar fins a Viladecavalls. Volem agrair a l’Ajuntament de Viladecavalls que, a través de l’alumni Ramon Ruiz, ens va cedir la sala i ens va obsequiar amb un piscolabis final on vam poder posar en pràctica el que havíem après.  També reiterar les gràcies a la Mònica Llorens de la seu de Terrassa i a la gent de UOCAlumni (Carles Rocadembosch, Laura Tello, Eva Miquel i Diana Fora) pel seu suport.

I tu, hi eres? Quantes targetes vas repartir?

sala UOCTALk

D’esquerra a dreta: Ramon Ruiz, Joan Torrent, Rosaura Alastruey
Fes clic per veure la imatge més gran.